VITA MARIAE
Judith Lansink geeft belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Maria een aardse interpretatie. De levendigheid van de voorstellingen en de interactie tussen Maria en Jezus doet denken aan filmbeelden die even stilgezet zijn om tijd te maken voor persoonlijke overdenking.
De acht Mariataferelen zijn ingetogen van karakter maar hebben grote zeggingskracht. Zo wordt op het paneel Stabat Mater de onheilspellende sfeer slechts voelbaar gemaakt door de opwaaiende mantels van Maria en Johannes, het schrale landschap en de donkere lucht vlak boven hen.
De afgewogen composities zijn sober. Details die de kalmte van de voorstellingen verstoren zijn vermeden. Door de evenwichtige ordening van de beeldelementen ontstaan harmonische schilderingen. Lichtval en schaduwpartijen zijn belangrijke motieven die de kern van de gebeurtenissen accentueren. Muren, boogvormen, diagonalen en eigenzinnige afsnijdingen brengen diepte in de voorstellingen. De panelen Annunciatie en Visitatie tonen daardoor een boeiende samenhang tussen binnen- en buitenruimten. De sfeer wordt vooral bepaald door donkere of juist lichte luchtpartijen. Zo is de hemel op het bruiloftstafereel zo fris uitgevoerd dat het bijdraagt aan de feestelijke sfeer.
De kleuren zijn verfijnd en betekenisvol. Traditiegetrouw geven de blauwtinten van het kleed van Maria haar zuiverheid weer. Blauw is meestal een afstandelijke, koele kleur. Judith Lansink weet met haar gelaagde verfbehandeling een warmer, intiemer blauw te creëren. Dit blauw contrasteert met de minder opvallende bruinnuances en vangt de blik van de kijker. Dat zowel nicht Elisabeth als Johannes een groen gewaad dragen voegt hoop toe aan de schilderingen en verzacht de dramatiek. De kleur rood speelt een bijzondere rol op De Pieta, waarop Maria rouwt om haar gestorven zoon. Deze indringende afbeelding toont Jezus na de kruisafname, liggend op een bloedrode tuniek. Het diepe rood verhoogt het besef van het offer dat hij bracht en de lijdensweg die hij achter de rug heeft.
HET LIJKT OF ZE ER ALTIJD ZIJN GEWEEST
De Mariapanelen schikken zich wonderwel naar de architectuur van De Goede Herderkerk. Nergens zie je dat de vorm van de nissen de artistieke uitvoering beperkten. Ze vormen zowel een geheel met de Mariakapel als een boeiend contrast. De kleuren en het ritme van de bakstenen muren komen terug op de panelen. Ook de ruimtelijkheid van het gebouw en de doorbreking hiervan door bogen en zuilen, kreeg aandacht in de composities. Daarnaast is er de sfeer van intimiteit en bezinning die zowel de besloten kapelruimte als de panelen kenmerkt. Wie daarvoor openstaat krijgt mentaal houvast en komt haast vanzelf tot Maria devotie. Onnadrukkelijk verhogen de Mariapanelen zo het spirituele karakter van het kerkgebouw.
MARIA MOEDER
Alle acht panelen verbeelden Maria als moeder of toekomstige moeder van Jezus. Op geen van de panelen wordt de Goddelijke Maria benadrukt, zoals met de ogen ten hemel gericht, of omgeven door een halo. Opvallend afwezig is ook de hemelvaart van Maria. Judith Lansink koos voor een menselijke in plaats van een Goddelijke Maria. Voor een waardige, aardse vrouw met menselijke gevoelens. Zo zien we haar op het paneel met de 12-jarige Jezus, reageren als een bezorgde moeder. Maar de panelen zijn gelaagder dan een verbeelding van belangrijke gebeurtenissen uit een moederleven. Juist de menselijkheid op de schilderingen biedt troost en hoop. De liefdevolle hand van Johannes op de schouder van Maria op het paneel Stabat Mater maakt de troost zichtbaar. Troost geeft ook het paneel Pinksteren in de zin dat het de dood verzacht. Elisabeth, die op latere leeftijd zwanger werd, vertegenwoordigt een van de hoopmotieven. Zo nodigen de in meditatief opzicht krachtige panelen de gelovigen uit Maria om voorspraak te vragen voor hun kleine en grote zorgen. Gewoon genieten van de schoonheid van de schilderingen kan natuurlijk ook.